01.02.2011 Hareketli kanatlar


Formula 1’de henüz sezon başlamadan birçok konu konuşulmaya başlandı bile. Yeni hareketli arka kanatlar en çok üzerinde durulan parça

İki gündür takımların otomobil lansmanları, Valencia’daki test seanslarıyla hayli yoğun bir hafta geçiriyoruz Formula 1 severler olarak. Birçok konu tartışılıyor, birçok nokta ele alınıyor doğal olarak ama bir nokta var ki çok aklıma takıldı gerçekten.

Hareketli kanat kuralı bu. Bildiğiniz gibi geçen yıl F-Duct sistemi kullanılmış, gayet başarılı sonuçlar vermiş ama bu yılın kuralları bu sistemin yasaklanmasını gerektirmişti. Bu yılsa FIA, F-Duct’ı kaldırdı ve yerine hareket edebilen arka kanat kuralını getirdi. Getirdi ama birçok söylenti de beraberinde geldi.

Neden mi? Hemen açıklayayım. Şimdi, kurala göre arka kanadın üst kısmı normalde 10 mm açıkken bu sisteme göre 50 mm yukarı kalkabilecek ve bu otomobilin direksiyonundaki bir düğme aracılığıyla gerçekleşecek. Bunun getirisi sürüklenme etkisini azalttığı için düzlüklerde otomobilin maksimum hızını 15 km/s kadar artırması ve bu nedenle geçişi kolaylaştırması. Sistemin çalışma prensibi ve mantığı F-Duct’a benziyor ve mühendisler sistemin tur başına 0.5 saniye kadar zaman kazandıracağını söylüyorlar. Buraya kadar herşey kolay ve güzel görünüyor.

Ancak, FIA’nın bu kanadı kullanma şeklini kısıtlamasında sorunlar ortaya çıkıyor. Şöyle ki, FIA hareketli arka kanadı sıralama ve antrenmanlarda her turda, yarıştaysa ilk 2 turdan sonra kullanılabileceğini, kullanılması içinse arkadaki otomobilin öndeki otomobile 1 saniye kadar yaklaşması gerektiğini söylüyor. Üstelik bununla da kalmayıp pilotların tur F-Duct sistemindeki gibi istediği kadar değil, sadece ‘geçiş alanları’ olarak tanımladığı bölgelerde kullanılacağı konusunda ısrarcı. ‘Geçiş alanları’ yine FIA’nın belirlediği, muhtemelen uzun düzlüklerinde sonuna yerleştirilen ve otomobiller bu bölgeye girdiğinde direksiyonun üzerinde yanan bir ışıkla pilota bildirilecek olan alanlar olarak tanımlanıyor. Ayrıca öndeki otomobilin pozisyonunu koruması için kanadı kullanması gibi bir şey söz konusu değil.

This slideshow requires JavaScript.

Son cümledeki kural en çok takıldığım nokta oldu. Çünkü arkadaki otomobil önündekini geçsin diye kanadını kullanabilirken, öndeki otomobil sadece ‘ne zaman geçileceğim’ diye izlemekle mi kalacak? Bunun arkasında yatan mantığı anlamak gerçekten zor. Burada adil olmayan bir durum ortaya çıkmıyor mu? Evet belki geçilen otomobil de bir sonraki viaj aynı avantaja sahip olacak ama söz konusu olan bu değil.

Bu bana bilgisayara oyunlarında ‘cheat’ yaptığımız zamanlarda elde ettiğimiz avantajı hatırlatıyor. Ama bu bir oyun değil bu Formula 1. Sadece daha çok geçiş olsun, seyirciler daha çok eğlensinler diye bunu nasıl kabul ediyorlar anlayamıyorum. Ayrıca işin bir de şöyle bir kısmı var: Motor gücü olarak daha güçlü olan bir otomobil sıralama turlarında bir şekilde geride kalsa bile önündeki daha güçsüz otomobilleri geçmekte hiç mi hiç zorlanmayacak. Yani güçsüz otomobillerin yerlerini savunmaları artık daha da zor hale geldi bu dahice kural sonucunda.

Üstelik sistemin geçişi o kadar kolay hale getireceği düşünülüyor ki bazı pilotların pol pozisyonu elde edip, bu dezavantaja sahip olmaktansa ikinci sırayı hedefleyecekleri bile endişe duyulan noktalar arasında. Tabii bu işin söylenti kısmına giriyor ama insanın aklına gelmiyor değil doğrusu.

Bir başka nokta da FIA’nın ‘geçiş alanları’ olarak tanımlayacağı yerlerde bu sistem devreye girdiğinde gerçekten geçişe olanak verip veremeyeceği. Mesela, sistemin kullanılacağı bölge düzlüğün yarısından viraj girişine kadar olacaksa ve düzlük yeteri kadar uzun değilse sistem devreye girdiğinde arkadaki otomobil önündekini geçecek alan bulmayabilir. Bu tabii FIA’nın bu alanları nasıl ele alacağına bağlı.

E tabi pilotların elin böyle bir sistem varken, düzlükten önceki virajdan biraz daha hızlı çıkıp önündeki otomobile yeteri kadar yaklaşmak için risk almak gibi kaygıları da biraz daha azalacaktır.

Her ne olursa olsun KERS, ayarlanabilir kanat ve Pirelli lastikler gibi yeniliklerle bizleri çok keyifli bir sezonun beklediğini söyleyebiliriz.

About autochronicles

Otomobilleri ve müzik yapmayı bu dünyadaki varolma nedenlerim olarak gösterebilirim. Hayatımda okuyan değil yazan olmanın, dinleyen değil çalan biri olmanın peşindeyim. Burası bir günlük. Otomobille yaşayan birinin, otomobille yaşadıklarını gün be gün anlattığı bir yer. Günlük olduğu kadar benim yazılarımın da bir arşivi niteliğinde. Otomobiller daima beni hayata bağladı, hayatıma anlam kattı... Bu sevgiden öte, bir tutku, bir yaşam tarzı... Bu yüzden günlük olarak yazılmayı hak ediyorlar...
Gallery | This entry was posted in F1, Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s